تبلیغات
بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده - پاسخ به دانشجویان شریعت گرای مریوان در مورد قاضی محمد قسمت دوم

بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده

در قسمت اول این بحث سه بخش از اشتباهات قاضی را بررسی کردیم در این قسمت به بررسی های بیشتر در مورد قاضی محمد می پردازیم و اشتباهات دیگر او را متذکر می شویم  




د- تشکیل حزب دمکرات

تقریبا اکثر محققین می گویند قاضی دمکرات را تأسیس کرد اما نکته ی مهمتر از تأسیس حزب نقش روسها در این ماجرا است این سوال مهم است که آیا روس ها با قاضی محمد را بطه برقرار کردند و سپس او را وادار به تشکیل حزب کردند یا قضیه بر عکس است یعنی قاضی پس از تشکیل حزب از روس ها کمک گرفت ؟ 

بر مبنای اسناد تاریخی هر دوی این احتمال ممکن است اما با توجه به اینکه روس ها قبل از قاضی با افراد دیگری نیز  برای تشکیل حزب وارد گفتگو شده بودند احتمال اول یعنی دست نشانده بودن قاضی حتی در مرحله ی تأسیس حزب نیز بعید نیست افرادی که قبل از مذاکره با قاضی توسط روس ها به تأسیس حزب ترغیب شدند  عبارتند ازعلی‌آقا امیرعشایر، عمرخان شکاک و قرن آقای مامش روس ها تلاش کردند یکی از این سه نفر را مجاب به تأسیس حزب نمایند اما آنان قبول نکردند و سپس به قاضی محمد متوسل شدند . منبع :  تاریخ معاصر کرد  نوشته ی مک داول ، دیوید ترجمه ی ابراهیم یونسی چاپ سوم  ص 422

ولی نمی توان وجود اسنادی دیگر مانند این را انکار کردقاضی در سفرش به باكو و دیدار با جعفر باقروف، نخست‌وزیر آذربایجان، موافقت مقامات شوروى را براى دریافت كمكهاى نظامى و حمایت از تأسیس حزب دموكرات كردستان به‌دست آورد و پس از بازگشت از باكو، در مرداد 1324 با صدور بیانیه‌اى، تأسیس حزب دموكرات كردستان را اعلام كرد. منبع قاضی‌محمد و جمهورى در آینه اسناد   ص 30 

ه - خودباختگی حزب و قاضی در مقابل روسیه

متأسفانه قاضی محمد و حزبش سر تا پا روسی شدند و همواره و در تمام برنامه هایشان این موضوع را عملا نشان می دادند کمتر شماره ای از روزنامه کردستان ارگان حزب دمکرات منتشر شد که عکس استالین در صفحه ی اول آن نباشد و یا با شعرهای هیمن در تمجید از روسیه همراه نگردد.  

نیروهای حزب که برای آموزش به روسیه می رفتند و بر می گشتند از عناوین ارتش روسیه استفاده می کردند مثلا از«پالکوونیک» و «پودپالکوونیک» برای دیدن این مطالب رجوع کنید به روزنامه ی کردستان و نیز کتاب جمهوری ۱۹۴۶کردستان نوشته ی ایگلتون ، ویلیام  ترجمه ی صمدی 

حتی در نمایشنامه هایشان هم تمجید از شوروی را فراموش نمی کردند . زنی سیاه‌پوش (نماد کردستان) نقشی را بازی می‌کرد. در حالی که این زن از سوی ترکیه و ایران و عراق به زنجیر کشیده شده بود، داس و چکشی (نماد روسیه شوروی و نقش پرچم آن) برای گسستن زنجیرها به حرکت درمی‌آمد و تئاتر با شعار «زنده باد استالین» به پایان می‌رسید. منبع جمهوری ۱۹۴۶کردستان  نوشته ویلیام ایگلتون ترجمه ی صمدی ص 78

تا اینجا بحث اشتباهات قاضی را بیان کردیم 

حال این سؤال پیش می آید که آیا مسلمان آشنا به مبانی دینی می تواند این اشتباهات قاضی را نادیده بگیرد؟ قطعا خیر  

آیا این اشتباهات نشانگر آن نیست که قاضی محمد در مورد اسلام مرتکب اشتباه بزرگی شد و باعث شد که انحراف بزرگی ایجاد شود ؟ قطعا بله 

بحث ارتداد قاضی محمد : 

در ابتدا : 

{ من هو مرتد ؟ 

فالمرتد فی اصطلاح الفقهاء هو الذی یكفر بعد إسلامه ، وسمی مرتدا لأن الردة لغة هی الرجوع عن الشیء ، فمن كفر بعد إسلامه فقد رجع عن الإسلام فهو مرتد  }

پس مرتد کسی است که بعد از مسلمان شدن کافر بشود

بنا بر این برای اثبات ارتداد قاضی محمد باید ثابت کرد که او بعد از اسلام آوردن کافر شده است و چون او از پدر ومادر مسلمان متولد و بعد از بلوغ هم اظهار اسلام کردپس قسمت اول و مقدمه ی اول اثبات شده است اما در مورد قسمت دوم یعنی ارتداد او 

مدعیان هیچ دلیلی در دست ندارند که کفر قاضی را اثبات کند آنچه که در دست دارند قرینه است نه دلیل مثلاً همکاری با شوروی 

این همکاری در صورتی اثبات کفر می کند که ثابت شود قاضی کمونیست را پذیرفت در غیر این صورت چون قاضی ولایت کفار را به دلیلی دیگر پذیرفته است مرتد نیست 
 یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ممتحنه / 1

دلیل نزول این ایه : 

من حاطب بن بلتعة إلى أناس من المشركین من أهل مكة یخبرهم ببعض أمر رسول الله صلى الله علیه وسلم، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم یا حاطب: ما هذا؟ قال: یا رسول الله: لا تعجل علی، إنی كنت امرأ ملصقا فی قریش ولم أكن من أنفسها، وكان من معك من المهاجرین لهم قرابات بمكة یحمون بها أهلیهم وأموالهم، فأحببت إذ فاتنی ذلك من النسب فیهم أن أتخذ عندهم یدا یحمون بها قرابتی، وما فعلته كفرا ولا ارتدادا ولا رضا بالكفر بعد الإسلام، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم لقد صدقكم، قال عمر: یا رسول الله: دعنی أضرب عنق هذا المنافق، قال: إنه قد شهد بدرا، وما یدریك لعل الله أن یكون قد اطلع على أهل بدر فقال: اعملوا ما شئتم فقد غفرت لكم، فأنزل الله عز وجل: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِیَاءَ   منبع کلیه کتب معتبر از جمله بخاری و مسلم ، ترمذی و احمد و...
مثلا در بخاری 3939 و یا مسلم 4550 

همانگونه که همه ی شماها احتمالا متوجه منظور حدیث شده اید این آیه در مورد یکی از بدریون به نام حاطب نازل شد او نامه ای نوشت و به زنی به نام ساره داد تا آن را به مشرکین مکه برساند در آن مشرکین را از قصد پیامبر برای حمله به مکه آگاه کرده بود . 

پیامبر توسط جبرئیل مطلع شد و چند نفر را مأمور فرمودند تا راه را بر زن بسته و نامه را از آن زن بگیرند و بیاورند و قتی نامه آورده شد پیامبر از آن صحابه سؤالاتی کرد و پس از پاسخ های حاطب فرمود به درستیکه راست می گوئید .

البته در ابتدای این حدیث اینگونه آمده است : که توسط حاطب برخی اخبار به مکیان رسانیده شد که برخی اخبار رسول خدا در آن به اطلاعشان رسانیده شده بود ..

نکات مهم : 

از این حدیث نتیجه می گیریم حتی پس از اثبات همکاری با مشرکین و فرستادن نامه ی به آنها باید فرد بتواند از خود دفاع کند صحابه ای بدری حمله ی مسلمین به سرکردگی پیامبر خدا به کفار را اطلاع می دهد پیامبر خدا پس از شنیدن پاسخ های او می فرماید : لقد صدقكم در آیه ی قرآن اشاره نشده است که در اثر این همکاری حاطب مرتد شده است بلکه از اصطلاح (آمنوا) استفاده شده است .( یا ایها الذین آمنوا )

جالب اینکه در پاسخ حاطب به صرحت آمده است که :

وما فعلته كفرا ولا ارتدادا ولا رضا بالكفر بعد الإسلام  من مرتد نشده ام یا به کفر برنگشته ام پس اتهام ارتداد نیز جزء موارد اتهامی بوده است. 

اما پیامبر خدا ادعای او را در مورد اینکه این همکاری بدلیل مرتد شدنش نیست می پذیرد

منظور قاضی از همکاری با شوروی بنا به اسناد تاریخی تغییر و تحول در وضعیت اکراد بوده است این خیال خامی بود که قاضی در سر می پروراند اما ایا در اثر این همکاری این تغییر و تحول ایجاد می شده است ؟ قطعا خیر 

آیا اصلا قاضی مشکل کرد را درک کرده بود تا برای آن برنامه بریزد ؟ از نظر بنده قاضی با دقت مشکل کرد را درک نکرده بود گوشه هائی از آن را می دانست اما همه اش را خیر 

آیا شوروی در همکاری با قاضی اهداف خیر خواهانه داشته ؟ قطعا خیر 

آیا قاضی فریب نخورد و به ملت و اسلام خیانت نکرد ؟ قطعا بله 

ایا قاضی گناه بزرگ و اشتباه سنگینی انجام نداد ؟ چرا حتماً او هم در حق اسلام و هم در حق کرد و هم در حق مسلمین مرتکب اشتباه و گناه بزرگی شد .

ایا قاضی مرتد شد ؟ خیر مگر حاطب مرتد شد 

ادامه دارد 


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :