تبلیغات
بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده - پاسخ به مطالب آقا عبد الله قسمت سیزدهم

بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده

آقا عبد الله در ادامه نوشته اند

هر که منظور خود از غیر خدا می طلبد / او گدایی است که حاجت ز گدا می طلبد*زهر است عطای خلق هر چند که دوا باشد / حاجت زکه می خواهی آنجا که خدا باشد؟*

 

پاسخ : 

خواهش می کنم مباحث را با هم قاطی نفرمائید بحث سر این نیست که ما معتقد باشیم از خلق خدا گدائی کنیم و شما معتقد باشید از خدا گدائی کنید .

 اصلا حاشا و کلا اگر بحث این باشد . 

از ما مسلمین معتقدتر به گدائی از خدا وجود ندارد از ما معتقدتر به اینکه تنها از خدا باید گدائی کرد وجود ندارد .

بحث سر این است آیا ما در مسیر این گدائی دستور خداوند را اجرا کنیم و به آدابی که او در این مسیر تعیین کرده عمل کنیم یا خیر ؟

ما هیچ گاه نگفته ایم از درگاه باریتعالی گدائی نکنیم و نخواهیم گفت برای ما گدایان در گاه باریتعالی ساعت و ثانیه و وقت و بیوقت در این تمنا و درخواست توفیری ندارد همیشه مزاحم ذات حضرت حق برای گدائی هستیم و به این گدائی مفتخر همیشگی هستیم .

ما هیچ گاه نگفته ایم (( از خدا نخواهیم )) اگر اینگونه می گفتیم حرف شما درست بود سخن ما این است : (( گدای واقعی، آداب گدائی را رعایت می کند نمی شود من به خدا بگویم عبدم عبیدم چاکرم نوکرم اما «کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ *أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏ » باشم نمی شود همینکه خود را غنی و بی نیاز دیدم طغیان بکنم و ایه ی قرآن را که شیوه ی گدائی را به ما آموزش داده فراموش کنم و اجرا نکنم نمی شود بگویم حالا که این همه عبادت کردم و رنج کشیدم چی از پیامبر کم دارم چرا از او دعا بخواهم؟ من هم برای خودم کسی هستم چی کم دارم هم محمد دارم هم رئوف دارم هم محمد رئوف علی پور هستم  بلکه باید بگویم در اجرای دستور خداوند در آیه 64 نساء به بنده ی برگزیده ی خداوند رجوع کرده و از او هر چند نیازمند درگاه الهی است بنا به توصیه ی خداوند متعال دعا و شفاعت گدائی می کنم تا چون شیطان سرکش در مقابل امر خدا طغیان نکنم او بر بنده ای محتاج الهی به نام حضرت آدم سجده نکرد و شیطان شد ما اگر در خواستن دعائی غرور به خرج دهیم چه می شویم ؟ می گویم چون خدا را قبول دارم وگدای درگاه آن ذات بی همتا هستم دستورش را در طلب دعا از دیگری روی چشم گذاشته و مطیع خواهم بود  می گویم ما برای مولایمان شرط نمی گذاریم بلکه این اوست که خواسته هایش را دستور می فرماید و این ما هستیم که اطاعت محض هستیم ))

ما می گوئیم دستور خداوند در نحوه ی این گدائی در سوره ی نساء را با دل و جان می پذیریم و سرکشی و استکبار نمی ورزیم . 

در ادامه نوشته اید :

خداوند در کلام شیرینش میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ» / حج/78

« به خدا متوسل شوید، زیرا که او تنها یار و یاور شماست، چه سرور و یاور نیک و چه کمک کننده خوبی است».

پاسخ :

دوست عزیز :

سوال : راستی  چرا در ترجمه فارسی کلمه ی (تنها) را به آیه اضافه کرده اید بدون اینکه با یک پرانتز مشخص فرمائید که آن کلمه از شما ست نه از خدا ؟ همان کلمه ای که قرمزش کرده ام و زیرش خط کشیده ام فکر نمی کنید معنی آیه خیلی فرق کرده است البته باز اگر خداوند متعال مطابق خواسته ی شما هم آیه را نازل می کرد باز اثبات گر مدعای شما نبود .

معنی این است : (( و به خدا تمسک نمایید ، او مولا و صاحب و سرپرست شماست ، و چه خوب مولا و چه خوب یاوری است. ))

اگرآیات قرآن بدون توجه به گرایشات فکری و آن گونه که هست و می فرماید ترجمه شود مشکل تا اندازه زیادی حل است در این آیه به هیچ وجه منظور این نیست که شما به پیامبر متوسل نشوید حتی این آیه انحصار در اعتصام هم ایجاد نمی کند اگر می کند پس ایه 103 آل عمران چیست ؟

 در آیه ی 103 سوره ی آل عمران از اعتصام به ریسمان الهی سخن گفته شده است . و مسلما ریسمان الهی غیر از خود خدا است . وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه‏ِ جَمِیعا وَلاَ تَفَرَّقُو پس اعتصام را هم منحصر نکرده است . 

قبل از ادامه بحث تذکر این نکته ضروری است اعتصام به حبل الله از نظر مفهومی و واقعی منحصر به الله (جل ) است چرا که کلیه ی دست آویز ها و تکیه گاههای مأذون از جانب خدا و با اراده او تعیین شده اند و نیز تمام قدرت و صلاحیت و مشروعیت را از او دارند . و تمام دست آویزهای غیر مأذون ، دست آویز نماهای بی اساسی هستند که اذن عام خداوند در دنیای فانی به آنان مهلت کوتاهی داده است که در عالم واقع هیچ پایه و مبنائی ندارند.

لذا وقتی می گوئیم در آیه ی فوق اعتصام منحصر نشده است منظور این است که خداوند متعال خود دست آویز هائی مقرر فرموده که امکان هدایت و راهیابی به دین و مذهب ناجیه کامل و تمام شود و حجت بر همگی قطعی گردد. 

کلمه معتصم و اعتصام نیز معنیش را در این صفحه ببینید :

 http://www.almaany.com/home.php?language=arabic&lang_name=%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A&word=%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%B5%D9%85

در خط اول این ترجمه نوشته است : 

مُعْتَصِمٌ بِحَبْلِ اللهِ " : مُتَمَسِّكٌ  

 واما معنی توسل را در این صفحه ببینید : 

http://www.almaany.com/home.php?language=arabic&word=%D8%AA%D9%88%D8%B3%D9%84&cat_group=1&lang_name=%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A&type_word=0&dspl=0

در یکی از خطوط این عبارت را می بینید : 

توسَّل فلانٌ إلى الله تعالى 

1 - ترجَّاه ، دعاه بحرارة ، تضرّع إلیه وابتهل ، التمس منه العطف والرَّحمة . 

خواهشم این است که واعتصموا را به معنی تمسک معنی کنید نه توسل 

آیه ی فوق در زمینه ی ولی هم انحصار ایجاد نمی کند چون : 

«اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» 55 مائده 

و... 

لذا خواهش می کنم در مباحثتان و در تمسک و استناد به قرآن و آیات آن حساسیت فراوان به خرج دهید تا در ترجمه ی  قرآن دخل و تصرف نکنید . 

در ضمن به این ایه دقت فرمائید : 

اَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ  107 / بقره

ترجمه : (( مگر ندانستى كه فرمانروایى آسمانها و زمین از آنِ خداست و شما جز خدا  ولی و نصیری ندارید؟ ))

حال این آیه را با آیه 55 سوره ی مائده که ولی غیر از خدا را به رسمیت می شناسد کنار هم قرار بده .

در بخشی از آیه 55 مائده که در چند سطر بالاتر آن را آورده ام می فرماید : «ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند هستند همانانی که ... » 

برادر عزیز فهم آیات قرآنی مهم است باید آیات را فهمید نه اینکه با شنیدن هر آیه ای فورا هر اقدامی که به نظرمان درست می رسد را انجام دهیم .  

و اما کل آیه این است : 

وَ جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ وَ فی‏ هذا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیرُ 

ترجمه : 

(( و در راه خدا کارزار کنید چنان که سزاوار کارزار کردن برای او است او شما را برگزید و در این دین برای شما دشواری ننهاده آئین پدرتان ابراهیم است و او شما را از پیش و هم در این قرآن مسلمان نام داد تا این پیغمبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید پس نماز گزارید و زکات دهید و به خدا تمسک جویید که او مولای شما است و چه خوب مولا و چه خوب یاوری است . ))

از آیه کاملا پیدا است که به هیچ وجه نمی توان از آن جواز عدم توسل را گرفت بلکه چون پیامبر بر ما گواه است به همین دلیل باید از خود برای او پالس نیکو بفرستیم تا بتواند گواهی نیک بدهد یکی از این پالس ها همان دعا خواستن و آرزوی شفاعت او است .

قبل از پایان این بحث تذکر این نکته ضروری است که اگر خود توسل را تمسک به چیزی بدانیم و از این باب توسل و تمسک را نزدیک به هم و یا حتی یکی هم فرض کنیم باز نیت شما برآورده نمی شود چون در این آیه انحصار نیست و آیات دیگر نشان می دهد که توسل به رسول خدا انجام شده است . 

ضمنا می دانید که شعر:((هر که منظور خود از غیر خدا می طلبد / او گدایی است که حاجت ز گدا می طلبد*زهر است عطای خلق هر چند که دوا باشد / حاجت زکه می خواهی آنجا که خدا باشد ))  قبل ازاینکه بر زبان شاعرجاری شود عملا سخن دل چه کسی بود ؟ منافقین هم مسجد ضرار ساختند حتما می دانید مسجد برای عبادت خداوند متعال است نه یه قل دو قل بازی کردن پس علی الظاهر خدا را قبول داشتند اگر آیه در موردشان و در مورد مسجدشان نازل نمی شد هیچ کس نمی فهمید آنان چه قصدی داشتند 

الان ما آنان را تحت عنوان صحابه می شناختیم و صحابه را هم عادل ، اقدام آنان برای ساخت مسجدی در زمان پیامبر توسط غیر پیامبرو سکوت پیامبر را حمل بر وجود راههای دیگر غیر از راه رسول هم می کردیم . 

مسجد ساختند پس ظاهرا خدا را قبول داشتند حتی پیامبررا هم برای افتتتاح مسجد دعوت کردند یعنی ظاهرا پیامبر را به عنوان رسول خدا قبول داشتند فقط دعای از پیامبر را قبول نداشتند و گدائی از غیر خدا را زهر می پنداشتند این هم مدرک : ((وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّـهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ )) منافقون /5 

منظورم این نیست که گدائی از غیر خدا زهر نیست بلکه منظورم این است که هر نوع گدائی که خدا دستور فرموده از هر شخصی همانند عسل بهشت شیرین است و تمرد از آن مرگبار و هلاک کننده است شاید شاعر هم منظورش همین باشد در این صورت حرفش درست است و اجرش با خدا اما اگر منظورش مقابله با دستور خدا به بهانه ی خدا پرستی و توحید باشد این متمردی است که علیه الله قیام کرده است .

 

 ادامه دارد 

 

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :