تبلیغات
بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده - پاسخ به سؤالات قسمت سوم

بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده

دوشنبه 13 آذر 1391

پاسخ به سؤالات قسمت سوم

نویسنده: محمد رئوف علی پور   

در پی حضور سال 91 در دانشگاه پیام نور مریوان به بخشی از سؤالات در این وب پاسخ داده می شود حال نظر خوانندگان محترم را به یکی دیگر از سؤالات و جواب به آن جلب می کنم :
سؤال : شما منکر یکی از بدیهیات مورد قبول دین اسلام در خصوص تساوی انسان ها می شوید ؟ چرا ؟ 

جواب : در ابتدا مایلم روشن کنم اینکه همه ی انسان ها از همه لحاظ با هم یکسان هستند و هیچ تفاوتی بین انسان ها نیست مورد قبول اسلام نیست و به هیچ وجه از فکر اسلامی نشأت نمی گیرد .
البته ادعای فوق براحتی توسط عقل نیز رد می شود بدیهی ترین دلیل برای تفاوت انسان ها در این جلسه همین مباحثات ما و شما با یکدیگر است اگر تفاوتی نبود و انسان ها همه مثل هم بودند قاعدتا من و شما به عنوان موافق و مخالف بحثی با هم نداشتیم و لزومی به ترتیب دادن این سخنرانی نبود . وجود این اختلافات در برداشت از دین، که با هم قابل جمع هم نیست و ضمنا هر دو نیز همزمان قابل رفع نیستند به معنی ایجاد تفاوت در انسانها بر مبنای آن اختلافات عقیدتی و فکری است که این تفاوت در همه ی جنبه های رفتاری و ... قابل مشاهده خواهد بود بدیهی ترین آن این گزاره است که یکی را با دین تر و دیگری را حتی از دایره ی دین ممکن است اخراج کند
در زمینه ی جسمی نیز ما با هم تفاوت داریم یکی عینکی است دیگری نیست یکی معلول است دیگری سالم در میان سالم ها نیز کسی کشتی گیر است دیگری نه کسی دونده است دیگری وزنه بردار و سومی هیچ کدام
در زمینه ی عقلی نیز انسان ها با هم متفاوتند یکی اینشتین است دیگری بی عقل و سومی با ضریب هوشی متوسط . همین افرادی هم که دارای ضریب هوشی متوسط هستند با یکدیگر اختلافاتی دارند .
حتی درمیان دارندگان یک تفکر هم اختلاف وجود دارد و هم تفاوت هست کسی تند رو است و دیگری کند رو و سومی میانه رو حتی داعیه های تندروی نیز با هم متفاوتند همچنین کندروان و میانه روها
در تبعیت از دین هم بین ما تفاوت وجود دارد یکی نماز شب خوان است و دیگر گاهی برخی نمازهایش قضا می شود یکی اگر مستحبات را نیز رعایت می کند و دیگری واجبات را هم با زور انجام می دهد .
اینکه شما ادعا کرده اید انسان ها در تفکر دینی با هم یکسانند و با توجه به مباحثانی که هم فکران شما در متن سخنرانی دادند نشان از خلط دو موضوع با یکدیگر دارد :
اول اینکه : انسان ها همه بشرند هیچ کدام الوهیت ندارند و هیچ انسانی قابل پرستش نیست و همه از نسل آدم و حوا  هستند
دوم اینکه : انسان ها هر چند همه از یک پدر و مادرند اما با هم تفاوت دارند
بدیهی است دو گزاره فوق هر دو درست هستند اما از اختلاط دو گزاره ی مذکور ممکن است گزاره ای غیر صحیح و ضد دینی بدست آید یعنی نباید از ترکیب دو گزاره ی مذکور اینگونه نتیجه بگیریم که چون انسان ها همگی بشرند پس با هم تفاوت ندارند
اینکه شما فکر کنید چون ماها همچون پیامبر خدا بشریم پس با هم از همه ی نظرها یکسانیم غلط است بلکه درست آن این است که پیامبر خدا (ص) همانند دیگر انسان ها  الوهیتی ندارد و نباید پرستش شود اما علی پور نوعی کجا و خاک پای رسول خدا کجا؟ قیاس امثال ما با آن انسان یگانه و حتی یاران حقیقی آن حضرت و حتی بسیاری از تابعین و اتباع تابعین قیاسی عجیب و غیر منطقی است.
قطعا پیامبر خدا با همه ی انسان ها متفاوت و در نزد خدا از همه بالاتر است چون از همه با تقوا تر است و چون مراتب تقوای ایشان برای مسلمین اثبات شده است و مسلمین می دانند ایشان در نزد خدا از همه محبوتر است لازم است که ما نیز همانند خدا پیامبر خدا را ارج بنهیم بر اساس آیه 5 سوره ی منافقون و 64 نساء از ایشان طلب دعا کنیم و بر اساس ایات و احادیث بر ایشان صلوات بفرستیم و بر تری ایشان بر خودمان را بپذیریم

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :