تبلیغات
بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده - پاسخ به یکی دیگر از سؤالات دانشجویان مریوانی

بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده

در پی سخنرانی اخیر در دانشگاه پیام نور مریوان در روز دوشنبه بیست و هشتم آبان سال 91  بدلیل مصادف شدن مراسم با اذان مغرب  برخی سوالات قرار  شد در این وب پاسخ داده شود که به تدریج پاسخ گذاشته می شود :
تفاوت سلفیت (وهابیت ) با اخوان المسلمین و مکتب قرآن چیست توضیح دهید ؟

آنگونه که از متن سؤال استنباط می شود سائل سلفیت را با وهابیت یکی فرض کرده است در این خصوص سه احتمال متصور است ممکن است سؤال کننده سلفی جهادی و وهابیون را یکی بداند و منظور از سؤال بیان تفاوت این فرقه از سلفیون با مکتب قرآن و اخوان باشد که در این صورت و از یک منظر سخن ایشان درست است احتمال دوم فرد سائل همه ی گروههای وهابی و سلفی را یکی بداند و جنگ های بین ایشان را مصلحتی و زرگری بداند که این احتمال نیز وجود دارد بخصوص سلفی احیایی یا جماعت تبلیغ در کردستان و مناطق اهل سنت ایران و حتی دیگر کشورها نقش جذب و هدایت نیرو جهت تقویت گروههای تروریست را بازی می کنند .
احتمال سوم اینکه ایشان از وجود گروههای متفاوت سلفی بی خبر است
باید دقت داشت همانگونه که در دانشگاه توضیح دادم گروههای سلفی در جهان به چهار دسته تقسیم می شوند که تنها دو فرقه از سلفیون فعلا در ایران هستند این تقسیم بندی هم در جلد دوم کتابم و هم در وبهای بنده وجود دارد که جهت شناخت این دسته ها مطالعه ی آن ضروری است
اما در تفاوت گروههای سلفی و مکتب و اخوان با یکدیگر نیاز به توضیحات مفصلی هست که در این کم نمی گنجد اما مختصرا  اولین سؤال در خصوص قانونی یا غیر قانونی بودن این افراد است اخوانی ها در ایران دارای تشکیلاتی ثبت شده و قانونی هستند اما دو فرقه ی دیگر اینگونه نیستند .
در تفاوت عقیدتی مکتب قرآن با سلفی ها و هابیون :
مفتی زاده برخی عقاید خود را از ایشان گرفته و پس از افراط در آن با نام خود در جامعه مطرح نموده است مثلا سلفیون و وهابیون در برخورد با افرادی که در مذهب و اسلام تحقیق دارند بدلیل اینکه می دانند شفاعت ریشه در قرآن دارد و قابل انکار نیست کمی عقل به خرج می دهند و منکر  شفاعت رسول خدا  نمی شوند بلکه به گونه ای عاقلانه تر به مبارزه ی با آن بر می خیزند و در بیان و نوع درخواست شفاعت تشکیک ایجاد می کنند اما مفتی زاده تنها شفاعتی که قبول دارد شفاعت کبری است که این سخن او همانند شوخی و به سخره گرفتن و استهزاء اسلام و آیات قرآنی و احادیث نبوی است.
اما در مواردی دیگر مفتی زاده کاملا با آنان تفاوت دارد که برای نمونه در موضوع کفر و ایمان تفاوت از زمین تا آسمان است   مفتی زاده منکر وجود کافر می شود اما گروههای سلفی و وهابی تقریبا همه را بغیر از خودشان کافر و مشرک می دانند .
البته باید دقت داشت که سخن مفتی زاده در موضوع عدم وجود کافر بحدی غیر منطقی است که در پاسخ به  یکی از سؤالات در یکی از  سایت های فرقه ی سعدی قریشی آنان فرقه ی مقابل خود و به خصوص رهبر آن (حسن امینی ) را مشرک نامیده اند ممکن است بعد از این ایراد که بنده گرفته ام ایشان تناقض را ببینند اصلاح  یا حذف کنند و بعد از اصلاح بنده را متهم به دروغگویی و صفوی بودن و.. بکنند اما  این مورد در سایت ایشان در زمان مراجعه وجود داشت متن آن بدین شرح است :

سوال شماره ی 445

سوال :

با سلام و احترام

جای تعجب است در این زمان حساس پیروان مرحوم كاك احمد دسته دسته شده و هركدام خود را محق طرفدار راستین آن مرحوم می دانند در صورتی كه این دودستگی نه تنها باعث پیشبرد اهداف كاك احمد می شود بلكه منجر به سوء ظن طرفداران حقیقی ایشان نسبت به گروه های منتسب به او می گردد . آیا تا حال در این رابطه اندیشیده ایدكه چه مضراتی از این تفرق عاید مسلمانان شده است

جواب :

از دید قرآن، و به تبع این منبع لایزال رحمت الهی از دیدگاه كاكه احمد تفرق، معادل شرك است؛ كه به هیچ وجه قابل بخشش نیست و كسانی كه از تبعیت كاكه احمد و شوری و همراهی جمع سر باز می‌زنند، مرتكب این گناه عظیم‌اند، تنها راه بازگشت این افراد به میان جمع و پیروی صادقانه‌شان از شوری است. امّا این آفت در زمان رسول خدا هم دامن‌گیر امت می‌شود تا صف صادقان و دروغگویان جدا شود. ))


که قطعا مشرک اعلام کردن رهبر یکی از گروههای کاکه ای توسط یکی دیگر از این گروهها تودهنی محکمی به مفتی زاده و عقاید او مبنی بر نبودن کافر توسط خودشان می باشد
موضوع مهم دیگر اینکه نظریه ی عدم وجود کافر به  حدی غیر منطقی است که برخی از طرفداران مفتی زاده بر آن شوریده و علیه آن موضع گرفته اند برای دیدن این مطلب کافی است بیانیه شماره شش مکتب قرآن کردستان خوانده شود در این بیانیه آمده است :
{اکنون بعد از این توضیحات ما « مکتب قرآن کردستان » همچون گذشته اعلام می داریم که حداقل در حد اعضای شورا در مسئله ی عدم وجود کافر در دنیا با نظر و اجتهاد کاک احمد مفتی زاده - رحمه الله - همسو و همنظر نیستیم بلکه معتقدیم کافران زیادی در دنیا وجود دارند }
برای فهمیدن این مطلب که مکتب قرآن کردستان کدام شاخه است کافی است مصاحبه ی حسن امینی با روژهه لات خوانده شود در آن مصاحبه حسن امینی می گوید : (همچنان که اطلاع دارید از سال 1375 به بعد حرکت مکتب قرآن به دوشاخه تقسیم شد. شاخه ای به نام "مکتب قرآن" و دیگری موسوم به "مکتب قرآن کردستان" که بنده با مکتب قرآن کردستان کار و فعالیت دارم. ماجرای روستای "یه ک شه وه" از سوی شاخه دیگر مکتب بوده و هیچ ارتباطی با ما نداشت )
 در مورد اخوانی ها باید گفت مهمترین تفاوت آنان با مفتی زاده در عام بودن این گروه نسبت به کردستان بر می گردد یعنی آنان بیشتر گروهی اهل سنتی هستند تا کردی
از جانبی دیگر این گروه بدلیل تلاش برای قانونی باقی ماندن در حال مخفی کاری در مورد بسیاری از عقاید خود هستند یعنی این گروه با آن گروهی که قرار است باشند تفاوت بسیار دارد برای فهم این موضوع کافی است نگاهی به مواضع شیخ قرضاوی بیندازید تا بفهمید این گروه تا به چه حد در حال تقیه هستند.
پاسخ به بقیه سؤآلات در آینده



  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :