تبلیغات
بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده - نقش حوادث اخیر در آینده ی اسلام قسمت بیست و یکم

بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده

فإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ یَشَاء اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّیَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ. (سوره ی مبارکه ی حضرت محمد آیه ی 4 )

(شما مؤمنان چون  با کافران رو به رو شوید باید  آنها را گردن زنید تا آن گاه که از خونریزی بسیار دشمن را از پا در آوردید پس از آن ، اسیران جنگ را محکم به بند کشید که بعدا یا بر آنها منّت نهید ( و آنها را آزاد گردانید ) یا فدا گیرید تا در نتیجه جنگ سختیهای خود را فروگذارد. این حکم فعلی است ، و اگر خدا بخواهد خود از کافران انتقام می کشد ( و همه را بی زحمت جنگ شما هلاک می کند ) و لیکن ( با این جنگ کفر و ایمان ) می خواهد شما را به یکدیگر امتحان کند ، و آنان که در راه خدا کشته شدند خدا هرگز اعمالشان را ضایع نگرداند )

آیا این آیات به معنی قتل و کشتار و خونریزی ناحق است ؟ چه کسی و یا چه ناظری وجود دارد که نگذارد از این آیات سؤاستفاده شود؟ معلوم است که آن کسی که در محیط اجتماعی سالمی بزرگ شده باشد و ازتعادل روانی مناسبی برخوردار و نیزاز  رهبران دینی روشنفکری برخوردار باشد  می داند که این آیات برای خونریزی ناحق نیست بلکه برای سرجا نشاندن کفاری است که به مسلمین تعدی می کنند اما مشکل اینجاست که این انسان ها و نیز رهبران دینی کمند و بسیاری این تحلیل را قبول ندارند چرا ؟
و نیز اشکال دیگر اینجاست که افرادی که بخواهند از آیات الهی برداشت ناصواب بکنند هیچ گاه به پایان نمی رسند .
و مهمتر اینکه اعمال زشت و جنایات به نام دین و با استناد به ایات و احادیث و سیره انجام می شود ضمن اینکه از متون دینی برای این اعمال وحشیانه دلیل می آورند  شیخ الاسلام های هم هستند که تأییدش کنند . 
 برگردیم به روز اول خلقت انسان ، خدا بنا به مصالح مهمی انسان را خلق کرد که شاید ما بخشی از آن مصالح را بدانیم و بخشی را ندانیم . همانگونه که ملائک نیز نمی دانستند :
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ  30 بقره
و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینى خواهم گماشت»،  ملائک گفتند: «آیا در آن كسى را مى‏ گمارى كه در زمین  فساد کند، و خونها بریزد؟ و حال آنكه ما تو را ستایش مى‏ كنیم و به تقدیست مى‏ پردازیم.» خداوند فرمود: «من چیزى مى‏ دانم كه شما نمى‏دانید.»
ما به تدبیر الهی اطمینان داریم یعنی می دانیم که وقتی خدا تصمیم گرفت باید انسان را خلق کند تصمیم الهی بوده پس درست بوده است آن زمان فرشتگان اعتراض کردند  اما در نتیجه ی مباحثات بین خدا و فرشتگان معلوم شد که در خلقت بشر منافع و رازی نهفته است که  فرشتگان نمی دانند .
اتفاقاتی که افتاد و منجر به هبوط انسان شد نیز جالب است :

وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ

شما در بهشت ساکن شوید و از هر جا می خواهید از نعمتهای آن ، بخورید اما نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد  بقره 35 


فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِی الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ

  شیطان ، آدم و همسرش را فریب داد و آنان را از آنچه در آن بودند خارج کرد " به آنها گفتیم همگی بر زمین فرود آئید در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره برداری هست   بقره 36
به این آیه دقت مضاعف کنید :

قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِیعًا فَإِمَّا یَأْتِیَنَّكُم مِّنِّی هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ

گفتیم: «همگی از آن ، فرود آیید! هر گاه هدایتی از طرف من برای شما آمد ، کسانی که از آن پیروی کنند ، نه ترسی بر آنهاست ، و نه غمگین شوند.» بقره 38
وقتی انسان به زمین آمد نیاز به راهنما داشت خدا پیامبران را فرستاد اما همواره پیامبران توسط انسان اذیت شدند و حتی بسیاری از آنان کشته شدند انسان اگر به حرف پیامبران گوش می کرد هیچ گاه مشکلی پیش نمی آمد اما انسان ها همواره بهانه جویی کرده و راههای طراحی شده توسط پیامبران را به طور کامل اجرا نکرده اند نه تنها اجرا نکردند بلکه گاهی به دروغ خود را پیامبر نامیدند وحتی خدا نامیدند انسان همواره در صدد مقابله با پیامبران بوده است این امر در قصص تمامی پیامبران محرز است بشر همیشه توطئه کرد تا هدایت الهی کامل محقق نشود بشر هیچ گاه کوتاه نیامد  .


و إِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ یَكْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ یَعْتَدُونَ
وقتی که به موسی اعتراض کردید که ما بر یک نوع طعام صبر نخواهیم کرد ، از خدای خود بخواه تا برای ما از زمین نباتاتی برآورد مانند سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز. موسی گفت: آیا می خواهید غذای بهتری را که دارید به پست تر از آن تبدیل کنید؟ ( حال که تقاضای شما این است ) در مصر فرود آیید که در آنجا آنچه درخواست کردید آماده است. و بر آنها ذلّت و خواری مقدّر گردید ، و چون دست از ستمکاری و عصیان برنداشته و به آیات خدا کافر می گشتند و انبیا را به ناحق کشتند دیگر بار به خشم و قهر خدا گرفتار شدند.  بقره 61

«وَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسَی الْکِتَابَ وَ قَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَیْنَا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَ أَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَکُلَّمَا جَاءکُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَی أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقًا کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ
و همانا به موسى كتاب [تورات] را دادیم و پس از او پیامبرانى را پشت ‏سر هم فرستادیم و عیسى پسر مریم را معجزه‏ هاى آشكار بخشیدیم و او را با روح القدس تایید كردیم پس چرا هر گاه پیامبرى چیزى را كه خوشایند شما نبود برایتان آورد كبر ورزیدید گروهى را دروغگو خواندید و گروهى را كشتیدبقره 87
بشر هیچ گاه اجازه نداد تا آنچیزی که هدایت الهی است محقق شود نه اینکه اجازه ی خدا دست بشر باشد اما خدا نخواست به زور تحمیل کند گذاشت تا ما خومان به نتیجه برسیم و اگر ما بدانیم : (( اگر خودمان از حرف خدا برداشت و تحلیل بکنیم و به نیابت از اون نظر بدهیم  هر چند که  علامه و شیخ باشیم هر مقام علمی داشته باشیم به هر اندازه به حدیث و غیر حدیث مسلط باشیم باز ممکن است اشتباه کنیم چون اشتباه جزء لاینفک انسان است و این اشتباهات گاهی می تواند بحرانی مانند سوریه بوجود آورد که 470 هزار نفر آدم کشته  شوند گاهی بعد از نتیجه ای که از آیه ای می گیریم می نویسیم والله اعلم مثل راننده ای که فکر می کند با جراغ راهنما زدن همه چیز حل است یهو از منتهی الیه یک سمت به سمت دیگر می پیچد چون راهنما زده است ما در آخر نتیجه گیری مان می نویسیم والله اعلم چون خودمان هم می دانیم که مطمئن نیستیم اما آیا  با نوشتن یک والله اعلم  از حجم کشته ها کاسته خواهد شد  ))
باید به این نتیجه برسیم که : (( در تفسیر سخن خدا جای سعی و خطای بشر نیست چون ممکن است این سعی و خطای ما به حیثیت دین ضربه بزند ))
باید  از خود بپرسیم پس چکار کنیم ؟
می دانم عده ای می گویند آن آیات در خصوص بنی اسرائیل است و می گویند به ما چه ؟
گویا این حضرات می گویند باید منتظر شد تا قرآنی دیگر بیاید سپس بدانیم همان بلائی که سر بنی اسرائیل آمده است سر ما هم آمد همان زمان که حسین بن علی را در کربلا سر بریدیم  ما هم شدیم همان بنی اسرائیلی که رسولان را کشتند  و آن سر بریدن مجوزی شد برای میلیاردها سر بریدن دیگر وقتی خاندان رسول خدا را تار ومار می کنیم دیگر خاندان فلانی در فلان روستای سوریه چه حرمتی دارد خنجری که در گلوی فرزند رسول خدا رفت هیچ گاه از خون سیر نخواهد شد اگر نمی دانید بدانید که  وحی دیگر تمام شده است و قرار نیست قرآنی دیگر بیاید خودتان باید بفهمید که چرا فتواهایتان منجر به ریختن حرمت اسلام می شود ، خودتان باید بفهمید چرا همه اش اشتباه می کنید علت چیست ؟ خودتان باید به جای فریب دادن خود و پرداختن به معلول های چون ابن تیمیه و داعش و بوکو حرام اصل علت را بیابید و حل کنید . نه اینکه در بطلان نظر ابن تیمیه و غیره ننویسید بلکه بدانید آن چیزی که به مبارزه ی با آن برخواسته اید معلولی بی ارزش بیش نیست .  
اگر منتظرید قرآنی دیگر بیاید تا بفهمیم ما از بنی اسرائیل بهانه گیر تریم بدانید وحی به پایایان رسیده است و دیگر قرآنی نمی آید .
پس چکار بکنیم ؟ به قول مفتی زاده از جوی مذاهب به دریای اسلام برگردیم ؟ تکفیری ها دارند از جوی مذاهب به دریای اسلام وسلف صالح بر می گردند به قول خودشان  همه ی اعمال شان را از قرآن و حدیث و  سلف صالح به یادگار دارند آیا برای فهمیدن خطا بودن این گزینه وقایع اخیر کافی نیست ؟ پس سیره ی سلف صالح را کنار بگذاریم ؟ خیر چنین برداشتی از نوشته ها غلط است منظور این است که ایجاد راه جدید به نام سلف صالح زیانبار است چون گذشتگان ما نیز از سلف تبعیت کرده اند حال که فردی ادعا می کند که می خواهد از سلف صالح تبعیت کند بدین معنی است که اقوالی که دیگران در مورد سلف صالح می گویند دروغ است در حالیکه منبعی غیر از منابع در دسترس همان افراد برای شناخت سیره ی سلف وجود ندارد پس این ادعا شک برانگیز و توطئه آمیز است در واقع آنها معلوم نیست منظورشان از سلف کیست .
 ایا غرش توپ ها و صدای آدم های که سرشان از تن جدا می گردد گریه های دخترکان معصومی که بدون رضایت و نکاح مورد تجاوز قرار می گیرند بیدارتان نمی کند آن چیزی که در قلب شماست قرآن است مطمئنید ؟ هر کس بخواهد از جوی مذاهب به دریای اسلام برگردد تنها راههای جدیدی به راههای قبلی می افزاید و تشتت را بیشتر می کند علاوه ی برآن هیچ گاه بشر غیر مرتبط با غیب  بر روی این موضوع که اصل اسلام چیست توافق نخواهد کرد به همین دلیل با به وجود آمدن راههای جدید توسط ماها نیز کسی نخواهد توانست به اسلامی که مد نظر پیامبر بود بر گردد و چون به نتیجه نمی رسیم به ناچار همدیگر را می کشیم تا به خیال باطل خود به نتیجه برسیم  مگر اینکه ...
توضیحی کوتاه : در تماسی پرسیده شد که آیا این نوشته های شما به معنی نفی روحانیت است ؟ خیر چنین برداشتی از نوشته های بنده اصلا درست نیست  وجود روحانیت لازم و احترام روحانیت نیز بر همه واجب است ضمنا تقلید هر کس از مرجع تقلیدش نیز ضروری است .
ادامه دارد

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :