تبلیغات
بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده - نقش حوادث اخیر در آینده ی اسلام قسمت نوز دهم

بررسی اعتقادات وهابیت و سلفیت و مفتی زاده

در قسمت قبل با بخشی از عقاید ایزدیها آشنا شدید در این قسمت تنها بخشی از مفهوم وسیع کلمه ی شرک  را بررسی می کنیم که به این موضوع مربوط باشد بدیهی است که در این بررسی ممکن است برخی جاها بنده موافق نتیجه گیری نباشم اما از منابعی استفاده می کنم که می تواند به عنوان منبع تکفیری ها مورد استفاده قرار گیرد ضمنا اگر بخواهیم در خصوص شرک و اقسام آن و تفسیر دقیق علمی و نوشتن نظر نویسنده در این مقوله ی مهم مطلب بنویسم قطعا خود چندین قسمت می خواهد بنا بر این برای اختصار گوئی تنها به آن بخشی از نظر افراد بسنده می کنیم که بگونه ای به این موضوع مرتبط باشد.

ابن تیمیة: فأما الشرك فی الإلهیة فهو أن یجعل لله نداً ـ أی: مثلاً ـ فی عبادته أو محبته أو خوفه أو رجائه أو إنابته، فهذا هو الشرك الذی لا یغفره الله إلا بالتوبة منه،  مجموع الفتاوى 1/91

همانگونه که ملاحظه می کنید از نظر ابن تیمیه شرک در الوهیت شرکی است که  بجای اینکه  عبادت مختص خدا باشد و یا محبت خدا در دل باشد و یا ترس او و یا امید به او  و یا درخواست توبه از او باشد این اعمال برای یا از کسی دیگر خواسته شود  این شرک را خدا نمی بخشد الا با توبه ی از آن

 المقریزی: "فالشرك فی الإلهیة والعبادة هو الغالب على أهل الإشراك، وهو شرك عبّاد الأصنام، وعبّاد الملائكة، وعبّاد الجن، وعبّاد المشایخ والصالحین الأحیاء والأموات 

تجرید التوحید المفید (52 )

مقریزی می گوید : شرک در الوهیت و عبادات که اکثر مشرکین به آن مبتلایند در پرستش بت ها ، ملائکه ، جن ، مشایخ و صالحین اعم از زنده و مرده بوجود می آید .

ابن القیم : فلما كان الشرك بالله منافیاً بالذات لهذا المقصود كان أكبر الكبائر على الإطلاق، وحرم الله الجنة على كل مشرك وأباح دمه وماله وأهله لأهل التوحید

در این بیان ابن قیم خون و مال و خانواده ی مشرکی که برای خدا شریک قائل می شود را برای مسلمین حلال می داند .

حال ببینیم سید و علامه ی شهید چه می گوید :

سید قطب بزرگوار می گوید :

توحید در عبادت بدین معناست كه عبادت شدن، منحصر به خداوند است. این اصل مورد قبول و وفاق تمام ادیان الاهی است     فی ظلال القرآن، ج3، ص

شرک به خداوند به مجرد اعطای حق تشریع و حاکمیت برای غیرخداوند تعالی محقق می‌شود؛‌ اگرچه به الوهیّت خداوند اعتقاد داشته باشند

فی ظلال القرآن، ج3، ص164

قرآن از قوانین اجتماعی و احکام زمینی که امروزه بر این کره خاکی حاکم می‌شود تعبیر به شرک می‌کند و این شرک با همان شرک بت‌پرستان یکسان است؛ چون شرک در اعتقاد با شرک در شعائر فرقی نمی‌کند و همه آنها خروج از توحیدی است که از آن به لااله الا الله تعبیر می‌شود

فی ظلال القرآن، ج3، ص1414

همانگونه که در عقاید ایزدیها دیدیم آنان به طرف مکانی که مجسمه ی  شیطان هست سجده می کنند و نیز رو به خورشید سجده می کنند هر چند با این سخن مخالفند که شیطان پرست نامیده شوند اما واقعیت این است که آنان ایزد را بزرگتر از آن می دانند که مستقیم عبادت شود اما رو به خورشید و آرمگاه شیخشان که مجسمه ی ملک طاوس روی آن است سجده می کنند از طرفی دیگر ایزدان را نگهبان هستی نمی دانند و در نتیجه آنان ملک طاووس را عبادت می کنند .

با این تفاصیل می بینیم که عده ای می توانند از این اعمال برداشت شرک را نیز بکنند همانگونه که عده ای دیگر نیز می توانند بگویند چون اصل بر برائت است و آنان خود منکر این پرستش هستند از طرفی دیگر ملک طاوس را جلوه ای از ذات اله می دانند پس مشرک نیستند .

و چون این هر دو نظر وجود دارد از طرفی داعش خود را دولت اسلامی دانسته و محققانش بررسی کرده و تشخیص داده اند که وضعیت ایزدیان غیر از مسیحیان است در نهایت به این نتیجه رسیده اند که افرد فوق مشرک هستند و تصمیم گرفته اند که نسبت به اجرای دستور قرآن اقدام کرده و مشرکین را بکشند و یا اسیر کنند .

داعشیان می نویسند :

((قبل الإستیلاء على سنجار، قام طلاب الشریعة فی الدولة الإسلامیة بدراسة و بحث الیزیدیین لتحدید ما إذا یجب معاملتهم كمشركین ))

همانگونه که احتمالا متوجه شده اید داعشی ها می گویند بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که باید همانند مشرکین با ایزدیها بر خورد کنند.

آنان اظهار می دارند که پس از این شناخت بر اساس آیه ی 5 سوره ی توبه و آیه 5 و 6 سوره ی مؤمنون عمل کرده اند .

حال پس از  این استنباطات و اقدام دواعش دو حالت پیش می آید

الف : تکفیری ها  در تطبیق سنجاری ها بر این استنباط فقهی که علمای سابق داشته اند اشتباه نکرده اند و سنجاری ها مشرکند .

ب : در این مطابقت اشتباه کرده اند و ایزدیان در تعریف مشرکین نمی گنجند .

اگر اشتباه نکرده باشند و سنجاری ها مشرک باشند دواعش حکم خدا را اجرا کرده اند ولی اگر در مطابقت دچار اشتباه شده باشند چون کارشناسان متعددی بررسی های دقیق انجام داده و بیشتر از این حد قادر به بررسی موضوع نبوده اند باز دواعش گناهی مرتکب نشده بلکه شاید ثواب شان کمی کمتر باشد .

ممکن است متخصصی که این مطلب را می خوانند بگوید کارشناسان داعش را قبول ندارد و نظر او غیر از برداشت داعش باشد و یا اصلا داعش را مزدور و جیره خوار بداند و..

اما چیزی که اکنون اجرا می شود غیر از نظر متخصص فرضی حاضر در سایت ما است همانگونه که شما داعش را متخصص نمی دانید او هم شما را متخصص نمی داند همانگونه که شما معتقدید او اشتباه برداشت می کند او نیز می گوید شما چیزی از اسلام نفهمیده اید . هر چه شما در مورد او می گوئید او نیز در مورد شما می گوید 1400 سال است روی کاغذ بحث می کنند حل نشده 1400 سال دیگر هم اگر وضع همین باشد و همین جوری پیش برود نه شما حرف او را می پذیرید و نه او حرف شما را، شما به او می گویید دشمن اسلام و عمله ی شیطان او نیز به شما همین را می گوید و شاید هم بدتر .

اسلحه و زور دست هر کس باشد او نظرش را با اقتدار تحمیل خواهد کرد

این مهم نیست که کی چی می گوید و نظر کی چیست موضوعی که اهمیت دارد این است : هر کس هر کار دلش می خواهد می کند و عمل خودرا ترجمان بی عیب و نقص قرآن و سیره ی سلف صالح می داند  یکی می گوید بر اساس قرآن باید کشت دیگری می گوید نباید کشت . اما این مباحث نظری در اصل موضوع یعنی جنایت و قتل و کشتار بی تأثیر و یا کم تأثیر است و همواره افرادی هستند که بکشند ، تجاوز بکنند و.. 

ادامه دارد

 

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :